• Smart. EGGS har vært med på å designe FlowMotion One, som er en stabilisator for smarttelefoner. Smart. EGGS har vært med på å designe FlowMotion One, som er en stabilisator for smarttelefoner.
  • Kommende storselger? EGGS er tungt involvert i utviklingen av undervannsdronen Blue Eye. Kommende storselger? EGGS er tungt involvert i utviklingen av undervannsdronen Blue Eye.
  • Blidspente og kreative. Lead Designer Espen Jørgensen, regiondirektør Ann Merethe Lysø Sommerseth, kreativ leder for digital design Håvard Sjøvoll og kreativ leder for produktdesign Carl André Nørstebø i EGGS. Tekst og foto: Jan-Are Hansen Blidspente og kreative. Lead Designer Espen Jørgensen, regiondirektør Ann Merethe Lysø Sommerseth, kreativ leder for digital design Håvard Sjøvoll og kreativ leder for produktdesign Carl André Nørstebø i EGGS. Tekst og foto: Jan-Are Hansen

EGGStraordinære formgivere

- I dag utvikler Trondheim teknologi i verdensklasse på mange felt, men vi produserer i altfor liten grad egne sluttprodukter som inkorporerer denne teknologien. Resultatet er at mye av den potensielle verdiskapingen forsvinner fra byen.

 

Espen Jørgensen, lead designer i EGGS, snakker seg kjapt varm i skjorta over lunsjbordet inne i lokalene til industridesignerne i Kjøpmannsgata 40.
Håvard Sjøvoll, kreativ leder for digital design, og regiondirektør Ann Merethe Lysø Sommerseth, følger opp. Lidenskapen til faget er sterk.
- Impello-analysen som tar for seg status for teknologiselskapene i Trondheim, ble sluppet for ikke lenge siden. Den viser at det gror godt over hele linja, men det er mye uforløst, mener Sjøvoll.
- Ja, og vi er veldige stolte av å se at flere av virksomhetene som ble nevnt i analysen, er kunder vi har jobbet tett sammen med. Blant annet Blueye, Flowmotion, Q-free og Autronica, legger Sommerseth til.

God organisk vekst
Multidisiplinær er en god beskrivelse på EGGS. Virksomheten teller ved inngangen til 2017 over 70 ansatte. 16 av disse holder hus i Trondheim. Faktisk har avdelingen her i byen doblet staben siden januar 2015.
- Det er en sammensatt gjeng med bakgrunn fra blant annet Industriell Design og Datateknikk på Gløshaugen samt Arkitekthøyskolen i Oslo, sier Sommerseth til Midtpunkt.
- Dere planlegger ytterligere oppbemanning?
- Ja. Etter hvert som kundeporteføljen vokser og blir mer sammensatt, så vil vi ha behov for enda mer kompetanse. Vi jobber med alt fra start-ups og gründere til store konsern, og har mange interessante og spennende kundecase på gang, sier Sommerseth.
- Akkurat nå er vi spesielt på jakt etter programmerere med øye for design, legger Sjøvoll til.
EGGS er et resultat av en sammenslåing av to relativt små designkontorer i Trondheim og Oslo høsten 2012. I 2016 omsatte de for 64 millioner kroner på landsbasis.
- Pene tall for en fersk 5-åring?
Sommerseth smiler.
- Det kan du godt si. Vi har hatt god organisk vekst gjennom hele perioden, påpeker hun.

Design thinking
EGGS er per i dag Norges største aktør i bransjen. Sammen med Inventas er de ledende innen industriell design i Norge. I tillegg har Trondheim Nice Design med fem ansatte.
- Hva er det som er spesielt med dere?
- Vi tenker helhet i alt vi gjør. Vi har utvidet designbegrepet og blitt en komplett leverandør av designtjenester, sier Sommerseth.
Design thinking og helhet er begreper som hele tiden går igjen i samtalen.
- Vi lager fundament for fremtiden, visuelle konsepter som viser satsingsområder for kundene og roadmaps som forteller hvordan kundene skal komme dit de ønsker. Kort sagt alt fra detaljerte kundereiser og inspirerende konsepter til ferdigutviklede produkter, både digitale og fysiske, sier hun.
Sjøvoll understreker samtidig at dette omfatter tradisjonelle designdisipliner som digitaldesign, tjenestedesign og produktdesign.

Digital dykkermaske
Estetikk, funksjonalitet og brukervennlighet er andre sentrale stikkord som er avgjørende innen designdrevet innovasjon. Uansett om det gjelder ting man kan ta og føle på, eller digitale løsninger.
- Dette er en gammel protoype, men den gir et lite vindu inn i hvordan vi samarbeider med kundene, forklarer Sjøvoll idet han med lett tungpust plasserer noe som for det utrente øyet best kan beskrives som en stor plastdings på bordet.
- Den første versjonen av en kommersiell undervannsdrone som vi har hovedansvaret for å designe og utvikle for trondheimbedriften Blueye. Kall det gjerne en digital dykkermaske for både vanlige forbrukere og eksperter, sier han til Midtpunkt.

Unikt samarbeid
Den første prototypen av undervannsdronen ble tilvirket over en særdeles intensiv periode på seks uker.
- Det ble adskillige sene kveldstimer, men et fantastisk spennende produkt å jobbe med, smiler Jørgensen.
- Mye prøving og feiling?
- Definitivt. Det skal feiles. Trikset er å feile fort, lære og komme seg kjapt tilbake på riktig spor, ler han.
Det er ikke bare produktet som er unikt, men også måten EGGS har samarbeidet med Blueye.
- Jeg jobber tre dager i uken hos Blueye som design manager. Det sikrer at designfokuset har høyeste prioritet – fra funksjonalitet og utvikling til salg og sluttbruker. Blueye har rett og slett blitt designdrevet og ikke ingeniørdrevet, fastslår han.
- En ganske annen måte å tenke industriell design på enn hva man gjorde før?
- Absolutt. En metodikk som er både annerledes og bedre.

Helhetsperspektivet
- Jeg kjente EGGS Design godt fra før og hentet dem inn tidlig i prosessen for å sikre at den totale brukeropplevelsen i våre produkter ble ivaretatt på best mulig måte, sier Erik Dyrkoren, daglig leder og grunnlegger av Blueye.
Blueye ble etablert som et samarbeid mellom Dyrkoren, Martin Ludvigsen og Roger Skjetne som er professorer med tung kompetanse innen fagfeltene, Christine Spiten med sin lidenskap for å ta vare på havet og Erik Haugane med penger og forretningsteft. Ulike personer som drar i ulike retninger – kommersiell, faglig og brukerorientert.
- EGGS har vist seg meget dyktig til å se helhetsperspektivet i alle nivå av utvikling av produkt, team og selskap. De har ikke bare designet verdens fineste undervannsdrone, de har også designet selskapets uttrykk og identitet, sier Dyrkoren til Midtpunkt.

Mer enn avansert robotikk
Inne i arbeidslokalene vises det godt at det spirer av kreativitet. Ambisjonsnivået er høyt. Ikke bare i Norge, men også globalt
- Vi har allerede kontor i Brasil. Det er en del av en internasjonaliseringsstrategi, å bygge verdens beste kreative rede, fastslår Sommerseth.
Å jobbe på tvers av lokasjoner er sentralt.
- Blant annet er to av våre digitale designere fra Trondheimskontoret nede i Oslo i hele vinter for å jobbe med et disruptivt innovasjonsprosjekt for BNBolig, forklarer hun.
Å si at kundeporteføljen til EGGS er svært sammensatt, er en underdrivelse. Blueye er en stor og viktig kunde, men de er involvert i langt flere felt en avansert robotikk.
- Da snakker vi om alt fra bank- og betalingsløsninger, eiendomsmegling, transportrelaterte tjenester, utvikling av nye toaletter, emballasje til smør, whiskeyglass og utforming av supplyskip for å nevne noen.
- Såpass.
- Å ja. Spekteret er voldsomt bredt. Og da er vi tilbake igjen til posisjonen industriell design har fått de siste årene. Det er en gryende forståelse av at design ikke kun er en isolert komponent, men en rød tråd som går gjennom hele prosessen fra start til slutt, mener Sommerseth.

Å klekke
Man kommer ikke utenom spørsmålet som sikkert mange stiller seg når de hører navnet på bedriften: hvorfor EGGS?
- Det er egentlig ganske enkelt. Akkurat som et egg klekker og blir til nytt liv, så klekker vi gode designløsninger og skaper nye muligheter. Verre er det ikke, avslutter Sjøvoll.