• 16 år med vekst. Merkevaredirektør Marius Brevik, og administrerende direktør Espen Berger i Eplehuset. 16 år med vekst. Merkevaredirektør Marius Brevik, og administrerende direktør Espen Berger i Eplehuset.

Eksepsjonell eplevekst

Vågalt og i overkant dristig mente mange da Eplehuset etablerte seg på Solsiden i 2002. I dag er kjeden med sine 22 butikker landsledende på produkter fra teknologigiganten Apple.

- Det var en god del som ristet på hodet da faren min, Bjørn Tore Brevik, tok steget og åpnet Eplehuset for 16 år siden, forklarer Marius Brevik, merkevaredirektør i Eplehuset.

Bare 5-6 år tidligere hadde Apple vært på randen av dundrende konkurs. Markedet for Apple-produkter her i Norge var marginalt i forhold til i dag.

- Det var stort sett entusiaster, grafikere og bedriftsmarkedet som anvendte Mac til hverdags, legger han til.

Brevik har vokst opp med virksomheten.

- Jeg har fulgt reisen tett fra innsiden. Det har vært noen nedturer, men aller mest oppturer, sier Brevik til Midtpunkt.

Og det er å si det forsiktig. Eplehuset omsatte i 2017 for 1024 millioner kroner, med et resultat før skatt på 8,5 millioner kroner.

- Omsetningen har ligget relativt stabilt i dette sjiktet siden 2011, sier han.

 
Solgte Volvoen

Men la oss først skru tiden tilbake. En lørdag i september 2002 åpnet faren hans den første butikken i Trondheim.

- Pappa solgte familiens Volvo stasjonsvogn for å skaffe kapital til å etablere virksomheten. Rart å tenke på, men det er faktisk sant. Han hadde jobbet med salg av Apple og Mac i mange år, og så at etterspørselen og mulighetene var der. De var bare uforløste.

- God timing?

- Det kan du godt si, mener Brevik.

Det brede forbrukersegmentet hva angår Apple i Norge, var i ferd med å ta av skikkelig ved tusenårsskiftet. Først gjennom iMac og noen år senere med iPod.

- De store elektrokjedene solgte selvsagt disse produktene, men ingen hadde spesialisert seg slik Eplehuset gjorde. Til å begynne med var vi alene om å tilby produktene over disk her i Trondheim, men etter hvert som de ble mer populære tok flere og flere dem inn i butikkene sine. Målet vårt var å bli absolutt best. Vi skulle være et sted der kundene og brukerne kunne treffe mennesker som kjente teknologien til fingerspissene. Det var sant da, og det er like sant i dag, understreker han.

På åpningsdagen var det lang kø utenfor butikken i Trondheim.

- Da skjønte vi at vi hadde truffet et marked.

- Er faren din fremdeles aktiv i bedriften?

- Han er styreleder for Eplehuset i dag. Han har overlatt den daglige driften til yngre krefter, men har fremdeles en solid hånd på rattet.

 
Markedsleder

Den første butikken på Solsiden leverte resultater over all forventning det første året. Skeptikerne ble gjort til skamme. Men hva nå? Mange gründere hadde sikkert tenkt "godt nok" og slått seg til ro med det. Eplehuset begynte derimot å se seg om etter markeder utenfor fylkesgrensa.

- I 2003 åpnet vi ny butikk i Ålesund, forteller administrerende direktør Espen Berger.

- Hvorfor akkurat der?

- Det naturlige ville kanskje vært å sette kursen rett mot hovedstaden, men vi ville trå forsiktig. Teste markedet i en by som var mer sammenlignbar med Trondheim. Intensjonen om å vokse og ekspandere var klar. Samtidig måtte det skje kontrollert, forklarer Berger.

I 2004 inntok de Bergen, og i 2005 var Eplehuset endelig klar for Oslo. Siden fulgte alle de store byene fra Tromsø i nord til Drammen i sør.

- I 2008, fem år etter åpningen i Trondheim, hadde vi 10 avdelinger spredt over hele landet, forteller han.

I 2014 kjøpte Eplehuset opp konkurrenten Humac i Norge.

- Sterk markedskonsolidering på relativt kort tid?

Berger smiler.

- Det kan du godt si. Samtidig er det viktig å understreke at veksten aldri har gått på bekostning av kundefokus og kvalitet, sier han til Midtpunkt.


Klar filosofi

"Digital begeistring" er et av kjernemottoene til Eplehuset. Og nettopp begeistring er kanskje hovedårsaken til at kjeden i dag er ledende i Norge.

- Spesialkunnskap rundt hele økosystemet til Apple er vår styrke. VI har et lidenskapelig forhold til produktene vi selger. Eplehuset er i dag en Apple Premium Reseller, sier Brevik mens han guider rundt i de ryddige, stilrene lokalene på Solsiden. Det er lite staffasje og fjas på butikkgulvet.

- Minimalistisk vil endel hevde?

- Gjerne det. Det er produktene som er i fokus hos oss. Det er et tankesett vi har holdt fast ved siden starten, understreker han.

Selv om Eplehuset etablerte egen nettbutikk allerede i 2006, så har ikke det ført til færre fysiske butikker.

- Vi har 22 avdelinger i dag med omlag 360 ansatte. Netthandel er en essensiell del av virksomheten. Samtidig har vi en filosofi som er tuftet på å møte kundene ansikt til ansikt. Å veilede og hjelpe. Det handler om trygghet, rett og slett, mener Brevik.

 
Tilbake til start

Husker du den Volvoen som ble solgt i 2002 for sikre startkapital til Eplehuset? I dag er kjøretøyet tilbake i familien Breviks eie.

- For et år tilbake så klarte vi å spore opp hun som kjøpte bilen. Hun hadde den ennå. Vi fortalte historien vår og etter hun skjønte at det faktisk var sant, og ikke en tulletelefon, fikk vi kjøpe den tilbake, smiler Brevik.

- Sirkelen er sluttet?

- Den er i hvert fall et viktig symbol på hvor vi kommer fra.

Fakta: 

  • Markedsleder på Apple-produkter i Norge
  • Passerte 1 million solgte Apple-enheter i 2017
  • Etablert i Trondheim i 2002
  • 360 ansatte fordelt på 22 butikker, nettbutikk, bedriftsavdelinger og tre servicesenter
  • Omsatte i 2017 for 1024 millioner kroner, med et resultat før skatt på 8,5 millioner kroner

Tekst og foto Jan-Are Hansen