Meny
 
 

Fra Justin Bieber til Håkon Gullvåg

- Vi skal bli en kulturtilbyder å regne med, sier Børre Johnsen i nykommeren Dora 3.

 

Veteranen med 22 års erfaring innen underholdningsbransjen, kommer fra stillingen som commercial director i Universal Music Group Norge, verdens største plateselskap.

- Jeg husker godt konserten som Universal Music arrrangerte med Justin Bieber på taket på operaen i Oslo for noen år siden. Horder av skrikende tenåringsjenter som kjempet med nebb og klør etter å komme så nær idolet sitt som mulig. Det er kanskje noe av det merkeligste jeg har vært med på, smiler han fra kontoret på Pir 2.

 

Sterk bakgrunn

Johnsen etablerte virksomheten Dora 3 sammen med kjente navn som Jostein Ansnes og Stein Vanebo i januar i år. Han har tidligere hatt ansvar for salgskampanjer for blant annet Odd Nordstoga, Sissel Kyrkjebø og Bjørn Eidsvåg, samt internasjonale artister som Justin Bieber, Rihanna, Eminem og Mark Knopfler. Det er ingenting å utsette på resymeet hans med andre ord.

- Litt av et taktskifte?

- Det kan du godt si. Men jobben min her i Dora 3 blir ikke voldsomt forskjellig fra den jeg hadde i Universal. Jeg skal trekke veksler på over to tiår i bransjen, understreker han.

- Og ikke minst et kontaktnett som mange vil misunne deg?

- Ja. Når man har holdt på så lenge som meg får du god innsikt i mekanismene og aktørene som driver næringen, sier han til Midtpunkt.

 

Allerede varme i trøya

På spørsmål om han kan konkretisere forretningsideen til den nystartede kulturaktøren på piren, er han klar.

- Vi skal være en en profesjonell formidler av kunst, litteratur, musikk og opplevelser.

- Ganske rundt formulert?

- Det kan du kanskje si, men for oss er det viktig å favne kultur- og musikkbegrepet vidt, legger han til.

Og selv om de bare har drevet i knappe 10 måneder, så har de allerede blitt varme i trøya på en rekke forskjellige kulturarenaer.

- Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Vi har ansvaret for utstillingen "Barndom" av Håkon Gullvåg, som henger på E. C. Dahls Bryggeri ut året. Musikkquiz og fredagspils med Finn Bjelke er en event som vi håper å kjøre jevnlig framover. Vi har en bred og voksende stall med band og artister som spiller over hele Norge.

- Å videreutvikle artister og kunstnere er et stikkord?

- Nettopp.  Å utøve kunst og underholdning i dag dreier seg om mye mer enn det kunstneriske. Det handler om å få veiledning til salg av produkt, uttrykk, økonomi og karrierebygging.

- Andre mer etablerte konkurrenter Trondheimsregionen vil merke at dere har kommet på banen?

Johnsen hviler litt på ordene.

- Konkurranse er et litt feil ord å bruke, men vi skal bli en kulturtilbyder å regne med, fastholder han.

 

Fra a til å

Børre Johnsen og partnerne hans i Dora 3 er slett ikke fremmed for å tøye og strekke grensene til kulturbegrepet. Fotballturer til England og julebordopplegg  er også en del av virksomheten.

- Ikke akkurat høykultur?

- Vel, igjen så kommer vil tilbake til det med den gode opplevelsen. Og den er i aller høyeste graden en subjektiv størrelse. Vi snakker kulturopplevelser fra a til å, rett og slett, fastslår Johnsen, som i tillegg understreker at de jobber med eventer og arrangement rettet mot næringslivet i Trondheim og omegn.

- Dere har definert Trøndelag som hovedområde?

- Til å begynne med i hvert fall. Nå har jeg drevet innen kulturnæringen i så mange år at jeg vet at man trenger ikke å sitte innenfor Ring 1 i Oslo for å lykkes så lenge kvaliteten og gjennomføringsevnen sitter. Og det er ekstra sant i 2017, mener han.

 

Glad for hovedkontorplassering

Tidligere i år ble det klart at Kulturrådets nye kontor Kreativt Norge skal ligge i Trondheim. Det er en avgjørelse  som Johnsen setter stor pris på.

- Utrolig oppløftende. Her har kulturminister Linda Hofstad Helleland skjønt det. Det måtte en trønder til, smiler han.

- Hva vil det innebære for kulturnæringene i byen?

- Nå skal ikke kontoret bare betjene Trondheim, Kreativt Norge har jo et nasjonalt ansvar. Når det er sagt så er det ingen tvil om kulturnæringene i hele regionen vår kan trekke veksler på den geografiske plasseringen. Verdiskapingspotensialet er absolutt til stede, understreker han.

Kulturnæringsgründeren er også opptatt av å framsnakke behovet for et nytt kultur- og musikkhus i Trondheim.

- Frafallet av scener i sjiktet 200-300 mennesker, har vært stort de siste årene. Å miste Blæst var et slag for utøvende musikere.

- Det er planer for et nytt signalbygg på Solsiden?

- Absolutt et interessant prosjekt som får en stor tommel opp fra oss, avslutter daglig leder i Dora 3, ny medlemsbedrift i Næringsforeningen med store ambisjoner.

 

Tekst og foto: Jan-Are Hansen

 


Henter møter...