Meny
 
 
  • Blir aldri «bra nok». - Å øke funksjonalitet og brukervennlighet i appene, er en oppgave som aldri tar slutt, forklarer Stine Bechmann. Blir aldri «bra nok». - Å øke funksjonalitet og brukervennlighet i appene, er en oppgave som aldri tar slutt, forklarer Stine Bechmann.
  • Eventyrlig utvikling. Trond Nordby, administrerende direktør i WTW AS, tar sikte på å runde 60 millioner i omsetning i 2016. Eventyrlig utvikling. Trond Nordby, administrerende direktør i WTW AS, tar sikte på å runde 60 millioner i omsetning i 2016.
  • Enklere hverdag med mobilen. Et stort antall trøndere bruker appene fra WTW allerede. Enklere hverdag med mobilen. Et stort antall trøndere bruker appene fra WTW allerede.

Lager software for deg og meg

Sannsynligvis har du aldri hørt om WTW på Rosten, men hver eneste dag bruker flere titusener av mennesker i Norge programvare utviklet av teknologibedriften.

 

-Hvis du bruker mobilen til å betale på bussen i for eksempel Trondheim eller Bergen, så anvender du appen Mobillett som vi har utviklet her. Bestiller du en legetime på telefonen er sjansen stor for at det skjer gjennom Helserespons som vi også har bygd fra bunn, forklarer Trond Nordby, administrerende direktør i WTW AS.
- Sluttbrukerne tenker sjelden over hvem som har utviklet disse løsningene?
- Det er riktig, og det er egentlig helt greit for oss å være i bakgrunnen. Vårt hovedfokus er på funksjonalitet og brukervennlighet. Det skal være enkelt og raskt, hvis ikke dropper brukerne løsningene. Det er realiteten, understreker han.

Foran skjema
Bare på de fire siste årene har WTW firedoblet både omsetningen og resultatet, og omsatte i 2015 for 55 millioner kroner. I 2016 tar de sikte på å runde 60 millioner.
- Vi ligger foran skjema når det gjelder den målsettingen, sier Nordby som sammen med to andre grundet virksomheten i 2001.
- I dag er vi 37 ansatte i alt. Det har vært en jevn organisk vekst hele tiden, sier Nordby.
Han mener markedet for kommunikasjons- og betalingsløsninger gjennom apper på smarttelefoner er voksende.
- Vi har klart å etablere oss godt i denne nisjen. Posisjonert oss på en slik måte at vi er med helt i tetsjiktet i anbudsprosesser og lignende, sier han til Midtpunkt.
Selv om det er helse- og billetteringsappene som er flaggskipene til WTW nå, så har virksomheten ekspandert inn i nye områder.
- Vi har også utviklet GoPark, som er et komplett, brukervennlig og effektivt system for parkering. GoCharge, en nasjonal betalingsløsning for lading av elbil, er et annet produkt vi har stor tro på, forklarer Nordby.

Står på egne ben
WTW hadde et resultat på drøyt 12 millioner kroner i 2015. Det at bedriften er heleid av fem personer med sterk tilknytning til Trondheim er et klart aktivum, mener direktøren.
- Det gir oss kontroll. Avkastningen forsvinner ikke i aksjonærenes lommer, men reinvesteres konsekvent i bedriften.
- Med tanke på WTWs voldsomme vekst bare de siste årene så har kanskje oppkjøpere vist interesse?
- Absolutt.
- Fra utlandet også?
- Det har det. Investorer med mye kapital i ryggen er selvsagt fristende for mange, men for oss har det vært helt avgjørende å stake ut kursen vår selv, sier Nordby.
Han beskriver konkurransen som tøff.
- Kanskje spesielt fra Europa. Det er mange som vil ha en fot i det norske markedet. Til syvende og sist er det den som klarer å utvikle den mest brukervennlige løsningen som vinner. Så enkelt er det, mener han.

Ser mot Sverige og Danmark
Og WTW har selv begynt å snuse på markedene utenfor landegrensene. For knappe to år siden etablerte de eget kontor i Malmø for å posisjonere seg ytterligere i Skandinavia.
- Apper er jo ikke et fysisk produkt, så geografi er underordnet hva angår løsningene vi kan levere. Nå er filialen i Malmø hovedsakelig en markedsavdeling som ser på mulighetene for å ta markedsandeler i Sverige og Danmark. Selve utviklingen av ny teknologi skal fremdeles skje her på Rosten.
- Dere har gått utenfor landet for å hente inn kompetanse?
- Ja, vi er relativt bredt representert internasjonalt. Det samme er sant når det gjelder den faglige bakgrunnen til de ansatte. Den er sammensatt. Overordnet i vår filosofi er at de som jobber her leverer løsninger på øverste hylle uansett hvilken utdanning de har.
- Du er selv byggingeniør fra NTNU. Å utvikle apper stod vel ikke på timeplanen?
- Det har du rett i, og du kan godt bruke meg som eksempel, ler Nordby.

Så intuitiv som mulig
- Hvis appen oppfattes som frustrerende å anvende for brukerne så har vi mislyktes, rett og slett.
Det sier Stine Bechmann mellom skjermene inne et av arbeidsfelleskapene på Rosten. Den 27-årige sivilingeniøren med bakgrunn fra industriell design på NTNU har jobbet i WTW i snart to år. En av hennes hovedoppgaver er å utvikle brukergrensesnittene til appene.
- Hva er den største utfordringen din?
- Hvis jeg skal trekke fram én, så må det være å gjøre anvendelsen så intuitiv som mulig. Dersom sluttbrukeren må bruke for mye tid på skjønne hvordan han eller hun skal navigere appen, så er det noe feil, sier hun til Midtpunkt.
Hun påpeker samtidig at det alltid er rom for forbedringer.
- Å slå seg til ro med at produktet er ”bra nok”, er skummelt. Å øke funksjonalitet og brukervennlighet er en oppgave som aldri tar slutt, mener hun.

Sanntid
På en vegg ved inngangspartiet henger en digital tavle som i sanntid viser antall mobiletter som er løst med appen til WTW. Nordby peker og forklarer. Klokken er litt over 13. I Trondheim har knapt 8.000 personer brukt mobilen til å betale for å reise med ATB så langt denne dagen. Nesten 10.000 har gjort det samme for å reise med Skyss i Bergen, tilsvarende ATB her.
- Dere har god kontroll?
Nordby smiler bekreftende.
- Alt handler om brukervennlighet.

 

Fakta:

  • Utvikler applikasjoner for smarttelefoner
  • Leverer løsninger som Mobillett til blant annet ATB og Skyss, og Helserespons til legekontorer over hele landet
  • Omsetning 2015: 55 MNOK
  • Resultat 2015 12 millioner MNOK
  • 37 ansatte
  • Heleid Trondheimsselskap

 

Tekst og foto: Jan-Are Hansen

 


Henter møter...