• Erfaren lederutvikler. Christian Banken (39), leder IFs nye nasjonale rådgivningsenter og er kursholder i lederprogrammet til Engasjert Byrå. Tekst og foto: Jan-Are Hansen Erfaren lederutvikler. Christian Banken (39), leder IFs nye nasjonale rådgivningsenter og er kursholder i lederprogrammet til Engasjert Byrå. Tekst og foto: Jan-Are Hansen

Leder – født sånn eller blitt sånn?

Siden april har IFs nye nasjonale rådgivningsenter på Solsiden vokst fra 0 til 93 ansatte. Christian Banken (39) har ledet det eksplosive arbeidet.

 

- Det har vært en særdeles spennende prosess å ha ansvar for. Vi har blitt veldig mange, veldig fort, forteller Banken.
Mange vil kanskje kjenne ham som ansvarlig for lederutvikling i Engasjert Byrå. Han er fremdeles sentral i byråets lederprogram selv om det er jobben i IF som opptar brorparten av tiden hans nå.

Å sette sammen team
”Head of outbound,” står det på visittkortet til Banken. En kryptisk tittel, medgir han selv.
- Enkelt fortalt så betyr det at jeg har ansvaret for de ansatte, resultatet og kvaliteten på rådgivningen de leverer, sier Banken til Midtpunkt.
En viktig del av jobben i startfasen har vært å rekruttere medarbeidere med riktig motivasjon og relevant erfaring.
- 93 mennesker på syv måneder. En spenstig oppgave?
- Det kan du kanskje si. Samtidig gir det voldsom motivasjon å bidra til å skape så mange arbeidsplasser til byen vår. For meg er det sentralt å sette sammen team med medarbeidere som har ulike styrker og variert bakgrunn, understreker han.
- Er det en utfordring som er vanlig i rekrutteringssammenheng?
- Ja. I hvert fall til en viss grad. Jeg tror alle medarbeidere har ett eller flere talent, og vår jobb er å forvalte dette talentet på best mulig måte, påpeker han.
Banken legger til at senteret i Trondheim fremdeles ikke er fullbemannet. Innen starten av neste år skal de være anslagsvis 115 ansatte.

Kan ikke gjøre alle til lags
- Å skape positive utfordringer i arbeidshverdagen er avgjørende. Å få fram det beste i de ansatte likeså. Det høres kanskje selvfølgelig ut, men det kan ikke gjentas ofte nok etter min mening, fastholder han.
De fleste undersøkelser peker på det samme: det viktigste for medarbeidere er å bli sett og hørt.
- Lederen som lykkes med dette, og kanaliserer dette ut i form av motivasjon som skaper gode resultater, har allerede gjort brorparten av lederjobben.
- Kan en dyktig leder være konfliktsky?
- Det har jeg vanskelig for å se for meg. En leder som unngår å ta tak i vanskelige forhold, vil ofte gjøre beslutninger som ikke er optimale for bedriften. Over tid vil det kunne få store negative konsekvenser for arbeidsmiljø og resultat. Man trenger slett ikke å elske konflikter for å være en god leder, men man må kunne løse de før de eskalerer, på en konstruktiv og pragmatisk måte.
- Alle liker jo å bli likt?
- Sant nok, men samtidig kan man ikke gjøre alle til lags. Det å unngå konflikter for å unngå å bli mislikt ender paradoksalt ofte med at man ikke blir likt som leder.

Demotiverende
Det sies at en god leder bør ta mer enn sin rettmessige andel av ansvaret når noe går galt, og mindre enn sin rettmessige andel av æren når noe går bra.
- Det er demotiverende for ansatte som opplever for mye av det første og for lite av det siste. Her gjør nok endel ledere store og kostbare feil, sier Banken som mener at når du tar på deg lederansvaret må du samtidig være villig til å ta det totale ansvaret, også når ting ikke går din vei.
- Er det mange i lederposisjoner som synder her?
- Det skjer nok dessverre litt for ofte. Det er vel et menneskelig trekk, og alle ledere er heldigvis menneskelige.

Fokus på styrker
Et vanlig spørsmål som Banken får når han holder lederkurs er: hvordan kan jeg bli kvitt svakhetene mine?
- Ledere som innrømmer svakheter. De finnes?
- Joda. Heldigvis er det nå mange lederfilosofier som støtter opp under den ”feiltastiske” lederen. Å innrømme feil du har gjort og svakheter du har, gjør deg mer troverdig som leder, tror Banken.
Han mener videre at man burde hatt mer fokus på styrkebasert utvikling.
- Jeg tror det er mer effektivt og gir bedre utvikling å videreutvikle det man allerede er sterk på. En introvert leder, som har sine styrker én til én trenger ikke for enhver pris å utvikle seg til å bli en fantastisk foredragsholder. Hva med å heller bruke tid og krefter på å styrke det du allerede er sterk på? pleier jeg å svare til de som vil fikse sine svakheter for enhver pris. Alle har svakheter, sånn er det bare, smiler han.

Tar raske avgjørelser
- For å blande liv og lære litt – hva er dine minuser og plusser?
Pause.
- Siden jeg ganske lett tar raske avgjørelser, og er utålmodig som person kan jeg glemme å stoppe opp og stille de viktige spørsmålene. Er de riktige involvert? Har jeg tenkt over alle konsekvensene? Finnes det et enda bedre alternativ?
Han innrømmer at han går for fort fram enkelte ganger,
- Og det er ikke alltid bra. Men jeg tar heller ti avgjørelser, der to er feil, enn å kun ta én til to perfekte avgjørelser. Over tid tror jeg man vinner på det. En avgjørelse er aldri helt svart/hvitt uansett.

”Ledere uten titler”
Utenfor det relativt enkle kontoret til Banken er det stor aktivitet foran pc-skjermene i de åpne kontorlandskapene. Han hilser på de som vandrer forbi. Fornavnene sitter. Han er ikke tilhenger av å skape stor avstand mellom ledelse og ansatte.
- Tror du det finnes noe som den fødte leder?
- Nei. Definitivt ikke. Gode ledere finnes i alle aldre, personlighetstyper og de fleste virksomheter. I min yrkeskarriere har jeg møtt mange utrolig dyktige mennesker som ikke har lederambisjoner, men som er grunnpilarer i bedriften, og er derfor det jeg kaller ”ledere uten titler”. Du trenger ikke å ha en lederrolle for å være en leder, og ikke alle som har ledertitler er ledere, avslutter Banken.

 

Fakta om Christian Banken:

  • Født i Trondheim. Samboer og 2 barn.
  • Utdannet siviløkonom fra USA med master i Human Resources fra Australia
  • Har tidligere jobbet som Banksjef i Danske Bank, HR-sjef i Eplehuset og leder Eplehuset Norge
  • Leder IFs nye nasjonale rådgivningsenter på Solsiden
  • Ansvarlig for lederutvikling for Engasjert Byrå