- Om NiT
-
Medlemskap
- Medlemsskap i NiT
- Medlemsbedrifter
- Handelskammer
- Fagråd
-
Aktuelt
- Publikasjoner
- Nyheter
- NiT i media
- Medlemsnytt
- Prosjekter
- Trondheim Opportunity
- Styrekandidatlisten
Trondheimsbaserte Enua har under mottoet «Elektrisk Frihet» utviklet en innovativ ladeteknologi for elbiler, med ambisjoner om internasjonal vekst.
Vi møter gründer og CEO Torben Aune og CCO Håvard Eilertsen i selskapets trivelige lokaler i Falkenborgveien i Trondheim. Aune forteller at det hele startet i en garasje – med mål om å gjøre hverdagen enklere for elbileiere.
– Selv har jeg vanlig videregående skole, men jeg kom tidlig inni Tesla og var med på veksten i elbilmarkedet, sier den selvlærte gründeren, som karakteriserer seg som en som liker best å lage og gjøre. – Jeg er en stor elbilentusiast, og lærte mye i Tesla – men så også at det var behov for nytenkning rundt lading, både med tanke på bærekraft og energiøkonomisering. Resultatet er Enua Charge, sier Aune stolt og viser frem en lekker bæreveske på størrelse med en håndveske.
Etuiet inneholder den avtakbare, smarte elbilladeren som er selskapets første produktsatsning. – Hovedideen bak Enua Charge er at laderen er skilt fra veggfestet, forklarer Eilertsen. – Det gjør det enkelt, kostnadseffektivt og fleksibelt å benytte laderen for eksempel hjemme og på hytta. I stedet for å investere i to ladere, kan man sette opp et veggfeste på hytta, som er mye rimeligere enn en full ladestasjon, og så ta med seg den lille ladeenheten når du skal på hyttetur, fortsetter han. – På den måten kan du utnytte den samme laderen på flere lokasjoner. Fleksibelt og smart, og helt uavhengig av strømleverandør.
– Alle produktene fra Enua vil være kompatible med dagens wall mount. Slik sikrer vi at kundene bare trenger å investere i lader én gang. Den vil kunne benyttes i svært lang tid, sier Aune. Laderen passer også i alle elbiler, med ladeeffekt opp til 22 kW.
Smarte funksjoner
I dagens energimarked er det ikke bare å stikke inn støpselet når som helst. Enua Charge inneholder en rekke smarte funksjoner som gjør det mulig å stille inn laderen slik at den lader etter det mønsteret du ønsker – alt ved hjelp av Enuas egen app. Og innebygd parkeringssensor gjør at det er enkelt å se om det står noen parkert foran ladepunktet du tenker å benytte.
I store eiendomsutviklingsprosjekter vil elektrikerne kunne utføre installeringen av veggfestene raskt. – Og så bestemmer sluttkundene selv om og når de ønsker å anskaffe laderen, som de da kan montere selv uten behov for hjelp fra elektriker eller andre, forteller Eilertsen.
For bedrifter som tilbyr de ansatte firmabil, vil det også være mange penger å spare. – I dag må arbeidsgiveren ta kostnaden med å installere én lader på jobb og én hjemme hos den ansatte. Med løsningen vår trenger man bare ett veggfeste hjemme og ett på jobb. Da kan arbeidsgiveren eie laderen og låne den ut så lenge noen er ansatt, forteller Eilertsen.
Leverandøruavhengig lader
Et annet mål for Enua har vært å gjøre laderen leverandøruavhengig. Eiere av elbilladere må ofte være kunde hos en tredjepart for å styre laderen, slik som å lade når strømmen er billigst. Vi har derimot bygd mest mulig inn i laderen. Et eksempel er at laderen henter priser fra NordPool selv og regulerer ladingen etter hva kunden har behov for. Dette gir kunden merverdi og større fleksibilitet.
– Det betyr for eksempel at det er mulig å styre ladingen til de periodene strømmen er billigst, og parkeringssensoren gjør det mulig å holde oversikt over bruken av hele ladeinfrastrukturen, sier Aune, som også kan fortelle at elbilladeren fra Enua kan benyttes av privatpersoner, av borettslag og i næringsbygg.
– Målet er at Enuas wall mount-teknologi og ladere i flere utførelser skal bli en standard i elbilladermarkedet, sier Aune. – For borettslag, sameier og næringsbygg er det også mulig å innføre betalingsløsninger, og utvidelse av anlegget er enkelt og rimelig. Det er bare å sette opp flere veggfester, legger han til.
Enua er en Trondheimsbedrift – og Enua Charge er et rent trøndersk produkt, forteller de to. – Alt er produsert her i regionen vår, og det er vi stolte av, sier Aune. Teknologien er utviklet av et unikt team fra NTNU, med NorBit som samarbeidspartner. Plastdekselet er produsert i Leksvika, og brikketeknologi er utviklet i samarbeid med Trondheimsbaserte Nordic Semiconductors. Sarsia Seed, Proventure Seeds og Volt Invest står bak finansiering, og Innovasjon Norge er også med på laget.
– Det sier mye om Trondheimsregionen at det er mulig, sier Aune. – Regionen er full av spennende teknologibedrifter som utgjør et helt økosystem innen teknologiutvikling.
– Vi er i prosess med blant andre Nordic Semiconductors nå om en god del prosjekter – men det er ting vi ikke kan snakke om ennå, sier Aune hemmelighetsfullt.
Store ambisjoner
Gode og fleksible energiløsninger er sentrale foran det grønne skiftet, og Enua tar mål av seg til å bli en internasjonal aktør som bidrar til nettopp det.
– I fremtiden vil det være millioner av ladepunkter over hele verden etter hvert som bilparken blir elektrifisert, poengterer Eilertsen. – Det er et enormt potensial, og vi har i all beskjedenhet verden som vårt hovedmarked, sier han. – Målet er å bli en stor eksportaktør som setter et merke på hvordan folk lader biler og andre kjøretøyer over hele verden, konstaterer han.
I fremtiden mener både Eilertsen og Aune at elbiler vil få stor betydning i den totale energiforsyningen. Det henger først og fremst sammen med at behovet for mellomlagring av energi fra ikke-regulerbare kraftkilder som vind og sol vil øke dramatisk i et nett som er avhengig av jevn belastning.
– Her kan elbiler som står til lading, bli en veldig interessant måte å både ta topper i systemet, men også fungere som batteri i lokale kraftgrid, sier Aune. – Bilene representerer en enorm batterikapasitet som kan integreres i lokale nett og fungere som buffer – med enorm samlet kapasitet. Det er et interessant scenario som vi ser nøye på, sier han.
– Utviklingen går fort, og det er viktig å være fremoverlent og dynamisk for å henge med. Vår ambisjon er ikke mindre enn at vi ønsker å lede an – og det skal vi få til, sier Aune avslutningsvis.