Meny
 
 
  • Vekstskaper. - Vi har hatt jevn organisk vekst helt siden oppstarten, sier Kristoffer Møller Rørvik, salgsdirektør i Consort i Kjøpmannsgata som omsatte for nær 20 millioner kroner i fjor. Tekst og foto: Jan-Are Hansen. Vekstskaper. - Vi har hatt jevn organisk vekst helt siden oppstarten, sier Kristoffer Møller Rørvik, salgsdirektør i Consort i Kjøpmannsgata som omsatte for nær 20 millioner kroner i fjor. Tekst og foto: Jan-Are Hansen.
  • Salg er et fag. Marthe Kroknes har jobbet i virksomheten i snart to og et halvt år. Tekst og foto: Jan-Are Hansen. Salg er et fag. Marthe Kroknes har jobbet i virksomheten i snart to og et halvt år. Tekst og foto: Jan-Are Hansen.

Fra 2 til 70 ansatte på 6 år

Gasellebedriften Consort tar salgsjobben for storkunder i Trøndelag.

-Vi har utarbeidet et salgssystem som heter Cube. Det er en helt unik softwareløsning der kundene våre kan følge alt ”live”.
Det sier Kristoffer Møller Rørvik, salgsdirektør i Consort, som er en av de største aktørene innen telemarketing i Trøndelag.
- Vi har ingen konkurrenter her som har så bred kompetanse, og leverer et så stort utvalg av tjenester som oss, fastholder han.

Selger ikke på måfå
Møller Rørvik påpeker samtidig at bransjebenevnelsen telemarketing ikke beskriver virksomheten deres tilstrekkelig.
- Vi jobber ikke mye med nysalg, men i stedet med de allerede eksisterende kundene til oppdragsgiverne våre. Vi bearbeider kundemassen, henter tilbake tidligere kunder og booker møter i bedriftsmarkedet for flere bransjer. Vi selger ikke Omega 3 på måfå for å si det slik, sier han til Midtpunkt.
- Kan du gi noen konkrete eksempler?
- Jeg har mange. Ta for eksempel Santa Maria som leverer blant annet krydder, sauser og lignende til dagligvare og storhusholdning. De bestemmer seg for å gjøre et salgsframstøt rundt Tex-Mex mat i januar når nordmenn flest er lei av ribbefett og lutefisk. Da ber de oss om kontakte alle butikksjefene i et gitt område for å informere om fordelene ved å ha synlig display og nok av disse produktene i disse periodene.

Outsourcer kundekontakt
Møller Rørvik trekker også fram en av de største oppdragsgiverne, DNB.
- La oss si at DNB vil nå ut til sine privatkunder som har et kundeforhold til banken med et nytt tilbud eller viktig informasjon. Da blir det vår oppgave å kontakte disse og fortelle om tilbudet og sette opp eventuelle møter. Andre ønsker å informere alle bedriftskundene sine om noe. Da gjør vi det samme, sier han.
- De outsourcer med andre ord store deler av kundekontakten til dere?
- Det kan du si. Det gir oppdragsgiverne mer tid til å konsentrere seg om kjernevirksomheten sin mens vi tar oss av salg, informasjon og å skape kundelojalitet. Vi skaper mer enn salg, vi skaper kunder, forklarer han.

Full innsikt
Å si at Consort har etablert seg til å bli en stor aktør i bransjen på rekordtid, er en underdrivelse. Virksomheten som i dag holder til i Kjøpmannsgata, ble etablert i 2010. Siden den gang har selskapet med gründeren Rune Skjei i spissen vokst fra 2 til 70 ansatte. I 2015 omsatte de for 19,5 millioner kroner med et resultat på 1 million kroner.
- Vi har hatt jevn organisk vekst helt siden oppstarten, sier Møller Rørvik.
- En pen kundeportefølje etter hvert også?
- Ja. Vi har alt fra DNB og Danske Bank innen finans til retailaktører som Santa Maria og COOP. Vi samarbeider også med offentlige aktører. Alt i alt er det 55 oppdragsgivere som bruker oss i dag.
- Hvordan er de fordelt geografisk?
- De kommer fra hele landet, men majoriteten er fra Trøndelag. Vår første, og fortsatt en av våre viktigste kunder, er NTE.
- Du nevnte det selvutviklede salgssystem Cube som et stort konkurransefortrinn.
- Absolutt. Det er utviklet av Headshed AS, som er en teknologibedrift under Consort-paraplyen. Oppdragsgiverne kan logge seg på direkte og få full innsikt i hvordan prosjektet står, framdriften og salget. Vi vet at våre oppdragsgivere er minst like opptatt av resultatene som vi er, sier han til Midtpunkt.

Menneskelige kapital
Provisjonslønn, lav snittalder og høy turnover blant de ansatte er ofte gjennomgående stikkord innen salgsyrker. Consort har imidlertid valgt en annen vei. Her har alle de ansatte fastlønn, det er liten turnover, og snittalderen er på hele 26 år.
- Det er den andre suksessfaktoren vår. Til syvende og sist er det den menneskelige kapitalen til Consort som er viktigst. Filosofien vår er at en forutsigbar inntekt fører til trygghet, noe om igjen gjør at man blir bedre i jobben sin og ønsker å være her. Summen av dette er at vi får beholde stadig mer erfarne medarbeidere med oppdatert og solid salgserfaring. Samtidig kan kundene benytte de samme kundekonsulentene våre til oppdrag gjennom hele året. Vi snakker stabilitet. Det er vinn-vinn, smiler Møller Rørvik.

På sokkelesten
Uformell er et adjektiv som beskriver atmosfæren i kontorlokalene godt. Ved inngangen er det skoparkering. Sokkelesten er gjengs fottøy for så vel salgsdirektøren som konsulentene. I det åpne landskapet sitter Marthe Kroknes (24) foran PC-en og skriver en oppsummeringsrapport av et oppdrag hun og Consort nettopp er ferdig med.
- Jeg har jobbet her i snart to og et halvt år nå. Jeg trives kjempegodt. Både med dem jeg arbeider sammen med og måten vi jobber på, forklarer hun.
- Salgsyrker kan være krevende?
- Jo, men det handler ikke om hvordan du har det, men hvordan du tar det, fastslår Kroknes kjapt.

Fakta om Consort AS

  • Etablert i 2010 innen bransjen telemarketing
  • Største eier er Rune Skjei
  • 70 ansatte
  • Omsetning 2015: 19,5 MNOK
  • Resultat 2015: 1 MNOK
  • Kundeporteføljen teller 55 oppdragsgivere

Henter møter...