• Offensiv redaktør med Amedia i ryggen. - Byens befolkning har lenge etterspurt en ny og annerledes meningsbærer og nyhetsformidler, mener Arne Reginiussen. Offensiv redaktør med Amedia i ryggen. - Byens befolkning har lenge etterspurt en ny og annerledes meningsbærer og nyhetsformidler, mener Arne Reginiussen.
  • Nidaros.no har kommet seg i hus i Kjøpmannsgata 42. Arne Reginiussen ved arbeidsstasjonen der redaksjonssjef Alexandra Kosowski og journalist Lorns Bjerkan sitter. Nidaros.no har kommet seg i hus i Kjøpmannsgata 42. Arne Reginiussen ved arbeidsstasjonen der redaksjonssjef Alexandra Kosowski og journalist Lorns Bjerkan sitter.

Ilddåp for byens nye avis

Det ble ingen myk start for redaktør Arne Reginiussen og Nidaros. Koronaviruset kastet nysatsingen ut på dypt vann tvert.

 

 TEKST OG FOTO: Jan-Are Hansen

 

- Det er hektisk, men samtidig god stemning blant de ansatte. Dette er en situasjon vi takler meget godt selv om vi er i etableringsfasen. Vi er godt rigget, sier Reginiussen som kan fortelle at trafikken på nidaros.no har økt voldsomt de siste par ukene.

- Folk i Trondheim er levende opptatt av de lokale følgene av pandemien, legger han til.

De fleste av de 15 ansatte i avisa praktiserer nå hjemmekontor.

- Har koronakrisen fått praktiske følger for dere nå i starten?

- Planene våre om bruk av video i nyhetsproduksjonen er i all hovedsak satt på vent inntil videre. Det krever ressurser som ikke er tilgjengelige nå. Sportsdekningen vår er i likhet med andre medier, naturlig nok temmelig begrenset, sier Reginiussen til Midtpunkt.

Redaksjonen hans har gjennom perioden forsøkt å lodde stemningen blant små og mellomstore bedrifter i Trondheim.

- Mange melder om en tøff hverdag med likviditetsutfordringer og sviktende omsetning. Vi skal følge dem tett framover, lover Reginiussen.

 

Skal dekke grasrota i byens næringsliv

La oss skru kalenderen noen uker tilbake. Før myndighetenes koronatiltak slo inn med massiv tyngde. Midtpunkt satte seg ned med redaktøren for å høre hvilke visjoner, strategier og mål utfordreren har.

 - Vi skal i hvert fall ikke bli noen blåkopi av Adressa sin næringslivsdekning. Jeg synes det er mange av de samme aktørene og elitene som får spalteplass der, fastholder Reginiussen.

Inne i redaksjonslokalene til Nidaros i Kjøpmannsgata 42, skinner sola lavt igjennom vinduene. Det er dekkpapir på gulvene, håndverkere i gangene og kaffen drikkes fremdeles av pappkopper.

- Hvordan går det? spør redaktøren ved arbeidsstasjonen der redaksjonssjef Alexandra Kosowski og journalist Lorns Bjerkan sitter.

- Du Arne, jeg har en idé. Hva om vi lanserer et helt spinnvill og latterlig redaksjonelt konsept? Bare for å sjekke om Adressa biter på og etterligner oss? På tull, selvsagt. De har jo "lånt" endel av våre nye konsepter allerede, smiler Kosowski.

Tidligere Adressa-journalist Bjerkan, kveler et glis ved siden av.

- Jeg skal vurdere det, sier redaktøren lurt med klar adresse til abonnementskonkurrenten på den andre siden av Nidelva.

 

Overmoden

Stikkene til storebror Adressa sitter løst hos redaktør Reginiussen. De fleste spøkefulle og med glimt i øyet, andre blodig alvor.

På spørsmål om det er plass til en ny aktør i byens mediebilde, er han imidlertid særdeles klar.

- Adressa har fått leve i en monopolsituasjonen i altfor mange år. Den var overmoden til å bli utfordret, fastslår han.

- Hva skal dere gjøre annerledes?

- Flere ting. Vi har selvsagt ikke de samme redaksjonelle ressursene og musklene, men vi skal fortelle historiene og nyhetene som ofte blir ignorert eller går under radaren til de etablerte mediene i byen. Vi ønsker vi å sette dagsorden, rett og slett. Trondheim både fortjener og behøver en stemme som snakker fra et annet ståsted, forklarer Reginiussen engasjert.

- Adressa har nesten 100 redaksjonelt ansatte i tillegg til en markedsavdeling med solide kommersielle røtter og nettverk. Dere er per i dag 15 stykk, totalt. Er Nidaros en reell utfordrer?

- Det er et spørsmål jeg ofte får. Alt handler ikke nødvendigvis om antall hoder. Hvordan man jobber, planlegger og hvor sultne journalistene er, betyr også mye. En annen viktig faktor er at byens befolkning lenge har etterspurt en ny og annerledes meningsbærer og nyhetsformidler. Det taler til vår fordel. Når det er sagt så må vi selvsagt gjøre oss fortjent til rollen. Vi er fremdeles i startgropa, sier han til Midtpunkt.

 

Ikke mulig å si nei

Den 36-årige altaværingen har tidligere jobbet i TV2, Stavanger Aftenblad, Altaposten, Finnmark Dagblad og Sol.no. Nå gjør han altså trønder av seg.

- Vi har leid oss bolig på Persaunet. Sentralt og godt. Vi trives, forteller han.

Fotballbrødrene Tore og Mads Reginiussen bor i samme bydel, bare noen steinkast unna.

- Vi har ofte samling med kaffe og vafler, smiler innflytteren.

- Hvorfor takket du ja til denne jobben? Ikke akkurat minste motstands vei.

- Jeg liker utfordringer. Hvis jeg skulle gjøre noe annet enn å være redaktør i Finnmark, hvor jeg har trivdes veldig godt, måtte det være noe spennende. Og det å få starte en helt ny avis, det er noe som ikke skjer veldig ofte. Det er ikke mulig å si nei til noe slikt.

 

Har svidd av endel millioner kroner

Det er Amedia som står bak Nidaros. Mediekonsernet eier i dag helt eller delvis 72 lokal- og regionaviser samt tilhørende nettaviser i Norge. Fram til nå har konsernets tilstedeværelse i Trondheimsregionen vært tilnærmet null.

- Polaris Media har hatt jerngrep på det trønderske medielandskapet. En tøff kamp å ta?

- Helt klart. Trøndelag, og Trondheim spesielt, har vært preget av en ganske unik monopolsituasjon. Men etableringen av Nidaros er ikke en fiks idé vi fikk over natta. Vi har gjort hjemmeleksene våre grundig, sier Reginiussen, som ikke vil være spesifikk på hvor mye Amedia har investert for stable Nidaros på bena.

- De har svidd av endel millioner kroner, for å si det slik.

- Hvor store er de estimerte driftskostnadene for det første året?

- Igjen, det er vanskelig å tallfeste helt eksakt. Men dersom du legger sammen kostnadene ved om lag 15 årsverk, leie av lokaler, investeringer i utstyr og tjenester, samt løpende utgifter, så kan du danne deg et grovt bilde. Det er snakk om store summer. Det gir samtidig en sterk indikasjon på at konsernledelsen har satsingsvilje og tillit til oss, fastholder redaktøren.

- Har du fått en deadline av ledelsen, eller for å si det på en annen måte: når skal dere ha svarte tall i bunnlinja?

- Gjennom abonnement og annonser har vi som mål å gå i pluss innen 2 til 3 år. Samtidig har jeg lyst til å understreke at ledelsen i Amedia tenker langsiktig med denne etableringen, sier han.

 

Ny storsatsing i emning

For mange av Midtpunkts lesere er det helt sikkert ekstra interessant å vite hvilke ambisjoner de har når de skal dekke næringslivet i byen. Reginiussen lover at Nidaros planlegger å bruke betydelige redaksjonelle ressurser på området.

- Vi skal utforske grasrota i byens næringsliv. Vi skal i hvert fall ikke bli noen blåkopi av Adressa sin næringslivsdekning. Jeg synes det er mange av de samme aktørene og elitene som får spalteplass der.

- Er den dårlig?

- Nei, men den er mangelfull etter min mening. Det er også noe vi hører når vi er ute og prater med næringsaktører i Trondheim. Det rører seg utrolig mye spennende i små og mellomstore bedrifter som sjelden får medienes oppmerksomhet. Det skal vi ta tak i, sier han og fortsetter:

- I tillegg skal vi sammen med våre nye partneraviser i Trønder-Avisa-konsernet bidra inn i storsatsingen NT24. Det kommer til å bli en utrolig bra dekning av næringslivet i Trøndelag. Her skal Adressa slite med å nå opp.

 

Tillit og betalingsvilje

10.000 abonnenter er det magiske tallet som Reginiussen håper å lande på ved utgangen av året. Og det har de nesten gjort allerede, hovedsaklig på grunn av et introduksjonstilbud der leserne i januar fikk tilgang til alt stoffet på plattformen for kun én krone de tre første månedene. Prisen vil deretter blir 129 kroner i måneden.

- Forventer dere frafall når vi nærmer oss våren og sommeren?

- Ja. Det er naturlig. Og det har vi også tatt høyde for. For å vinne lesernes tillit og betalingsvilje er vi nødt til å jobbe knallhardt framover. Samtidig har jeg klokkertro på at den staben vi har samlet nå skal klare det, sier han.

- Hvordan har interessen fra annonsører vært?

- Den har vært veldig bra. Vi har klart budsjettene i oppstartsfasen, og merker stor nysgjerrighet og entusiasme hos annonsørene. Det er tydelig at de også er lei av monopolsituasjonen og er åpne for å prøve nye konsepter, avslutter han.