• Samarbeider godt: F.v.: busskonsulent Ingvar Pedersen, drift og markedssjef Trond Thorsø Skullerud i Unibuss Ekspress AS og Tommy Gumdal, distriktssjef i Norsk Scania AS, avdeling Trondheim.   Samarbeider godt: F.v.: busskonsulent Ingvar Pedersen, drift og markedssjef Trond Thorsø Skullerud i Unibuss Ekspress AS og Tommy Gumdal, distriktssjef i Norsk Scania AS, avdeling Trondheim.  

Investerer 100 millioner kroner i nye flybusser

Unibuss vant anbud - tredobler staben og bussparken.

Avinor tildelte nylig Unibuss Ekspress AS begge oppstillingsplassene for flybuss på Værnes. Busselskapet inngår nå en historisk avtale med Scania om levering av 36 nye og moderne flybusser.

 

Tidligere har Unibuss Ekspress AS gjennom Værnesekspressen, delt på kjøringen av flypassasjeren mellom Trondheim og Værnes med konkurrentene i Nettbuss.

Fra og med 1. februar 2020 blir Unibuss Express AS eneste flybussaktør på strekningen etter at de vant Avinors anbud for perioden 2020-2025.

 

Et stort løft

- Dette er et enormt, nytt kapittel for oss. Det kommer til å bli en omfattende og krevende prosess, men vi er en sterk og erfaren organisasjon som har muskler til å takle oppgaven, fastslår drift og markedssjef Trond Thorsø Skullerud.

Selskapet opererer idag 14 busser mellom Trondheim og Værnes.

- Nå nesten tredobler dere antallet?

- Det stemmer. Vi pensjonerer den eksisterende bussparken og investerer nærmere 100 millioner kroner i 36 nye busser fra Scania. Det er et stort, men nødvendig løft, legger han til.

- Hvordan har anbudprosessen vært?

- Den har vært lang. Og tøff. Samtidig har vi hele tiden jobbet målrettet og fokusert. Denne seieren betyr mye for oss.

 

Markedsleder på buss

- Dette er definitivt en avtale som fortjener kake, smiler Tommy Gumdal, distriktssjef i Norsk Scania AS, avdeling Trondheim.

Kollegaen hans, busskonsulent Ingvar Pedersen, har hentet fram kakespaden i kantina på Sandmoen.

Avtalen med Unibuss er en av de største som Scania har inngått i Trøndelag noensinne.

- Vi har samarbeidet med dem i flere år. At de fortsetter å velge busser som er utviklet av oss, tar vi som en skikkelig tillitserklæring, sier Gundal.

- Hva betyr en slik ordre for dere?

- Enormt mye, skyter Pedersen inn.

Scania er i dag markedsleder på buss i Trøndelag. Hva angår lastebiler så kniver de i teten med blant annet Volvo.

- Nå styrker vi posisjon vår i markedet ytterligere, legger han til.

For Skullerud i Unibuss har det vært viktig å velge en internasjonal aktør med solid lokal forankring i Trondheimsregionen.

- Vi vet at Scania kan levere de bussene som vi har behov for. Samtidig var det ikke noen selvfølge at vi skulle velge dem. Når man investerer nesten 100 millioner kroner i ny busspark, så gjør man hjemmeleksene sine grundig først, understreker han.

 

Tredobler antall ansatte

Skullerud fastslår samtidig at tilbudet på Værneseskspressen vil bli kraftig styrket framover.

- Vi innfører en ny linje som har arbeidsnavnet "Trondheim Øst", og som skal gå mellom Midtbyen og Værnes via Innherredsveien-Ranheim-Malvik, forteller han.

Selskapet oppbemanner i tillegg staben fra 30 til nærmere 100 ansatte i tiden som kommer.

- Dere kommer til å få stort behov for nye sjåfører når dere skal betjene strekningen som eneste bussaktør?

- Helt klart. Det blir en utfordring, men vi ligger godt an. Det jobbes også med utvidede parkeringsmuligheter.

- Vil passasjerene merke noen forskjell fra februar neste år?

- Ja, det mener jeg. Vi kommer til å videreføre dagens tilbud samtidig som vi vil ta grep for å forbedre og utvikle det ytterligere. De nye bussene vil ha bedre komfort, og systemer der passasjerene kan følge avganger, ankomster og annen informasjon fra Værnes i sanntid. I tillegg tror jeg det blir lettere for de reisende når de kun har én bussaktør å forholde seg til, sier Skullerud.

 

Stadig flere reisende

I 2018 var det i overkant av 1,2 millioner reisende som anvendte flybussen på strekningen Trondheim-Værnes. Det er et tall som forventes å vokse framover.

- Med busser fra Scania er jeg sikker på at det er en oppgave som Unibuss kommer til å takle på en helt utmerket måte, sier Gundal.

- 36 nye busser - har dere kapasitet til å drive vedlikehold og service på disse?

- Ja, vi har allerede en utmerket stab med teknikere og mekanikere her på Sandmoen, men vi kommer nok til oppbemanne kapasiteten vår på buss i nær framtid, avslutter han.

 

 

TEKST OG FOTO: Jan-Are Hansen