Meny
 
 

Jakter på landets beste vekstskapere

28. oktober hylles de sprekeste vekstbedriftene fra Møre til Nordland. I seks av tolv år har en midtnorsk leder gått til topps og vunnet den regionale kåringen av "Entrepreneur of the Year".

– Jeg synes faktisk vi skal tillate oss å være stolte av den midtnorske dominansen. Så gjenstår det å se hvordan det går 28. oktober, sier Helge G. Lorentzen, regionleder i Ernst&Young Midt-Norge, som hvert år arrangerer den prestisjefulle kåringen.

«Entreprenør of the year» er en global hyllest til mennesker med ideer. De som satser penger og egeninnsats for å skape varige verdier og arbeidsplasser:

– Vi er spesielt interessert i enkeltmenneskene i selskapene. Du må ha entreprenørånd, evne til å tenke nytt, ha internasjonale mål og personlig integritet og påvirkningskraft. Videre må vedkommende ha eierinteresser og inneha en ledende stilling i selskapet, som må kunne vise til gode økonomiske resultater og vesentlig vekst i omsetning og arbeidsplasser, sier regionlederen, som selv har vært med på en eventyrlig vekstreise.

 

Runder 200 millioner i 2015

I 1997 hadde selskapet som i dag er EY Midt-Norge 10 ansatte og 10 millioner kroner i omsetning. I 2015 har selskapet som holder til på Pirsenteret over 150 ansatte og vil i år for første gang runde 200 millioner kroner i omsetning. Det gjør dem til markedsleder på revisjon og rådgivning i landsdelen.

EY Midt-Norge er tungt inne som leverandør av revisjon og rådgivning i fisk, havbruk og sjømat, og har blant annet kunder som Cermaq, Marine Harvest og Salmar på kundelista.


EY Midt-Norge har tatt en sterk posisjon på «den gylne kyststripen, som strekker seg fra Fosnavåg i Møre og Romsdal i sør til Tromsø i Nord-Norge.

Veksten i sektoren har vært sterk i Midt-Norge de siste 10-15 årene og sysselsetter i dag mer enn 8.000 ansatte. Over 1000 selskaper står for en omsetning på 50 milliarder, ifølge Lorentzen.

 

Gullkysten

– Mange aktører på Østlandet er nok ikke helt klar over hvor mange spennende vekstbedrifter som ligger langs «gullkysten». Kreativiteten er stor, det er mye kapital i omløp og verdiskapingen er sterk. Her finner vi noen av landets mest spennende virksomheter. Kapitalkrevende offshoreindustri og havbruk skaper ikke bare store verdier i seg selv, men gir også grunnlag for en blomstrende underleverandørindustri, sier han.

De siste årene har EY åpnet nye kontorer på en rekke steder langs den midtnorske kysten – sist på Frøya.


En av de største kundene i EYs portefølje er Torghatten:
– Vi har hatt Torghatten som kunde i flere år. Nå gikk vi nylig en ny runde der vi fikk befestet vår posisjon i selskapet. Widerøe ble også en kunde etter oppkjøpet. Å være revisor for Torghatten, som driver sjøbasert, landbasert og nå også med luftfart gir en oss en ekstra dimensjon. Torghatten er en svært utfordrende og spennende kunde å jobbe med, sier Lorentzen.


– Vanskelig å finne kvalifiserte finansdirektører i Trondheim

John Christian Løvaas, partner i EY Midt-Norge peker på én stor utfordring for trøndersk næringsliv: Antallet finansdirektører som både bor og jobber i Trondheim:

– I trøndersk næringsliv ser det ut til å være en utfordring å få tak i flinke folk som kan fylle CFO-rollen (finansdirektør). Det kan virke som om det er en mangel på mennesker med bred nok erfaring – både når det gjelder å hente inn penger og håndtere store, komplekse systemer og organisasjoner. Slike ledere har vi behov for å utvikle flere av i regionen, sier Løvaas.

- Det bekymrer oss at økonomiledelsen i mange av de store selskapene i vår region faktisk ikke sitter i Trondheim, men i Oslo. I denne situasjonen er det en stor risiko for at vi ikke utvikler sterk nok lokal kompetanse til å utvikle vårt lokale næringsliv i den retningen Trondheim og Midt-Norge har behov for, fastslår Løvaas.

– EY ønsker å bidra til å bygge sterk kompetanse, rett og slett fordi det er viktig for samfunnsutviklingen i Midt-Norge. I så måte satser vi på de store kundene, det er dem du lærer av og utvikler deg med. 

Universum har i mange år på rad kåret EY som den mest attraktive arbeidsplassen for økonomistudenter i Norden:


– Vi bruker mye tid på opplæring, opp mot 100 timer. 95 prosent av studentene vi gir tilbud til, aksepterer. Det gjør at vi sikrer oss de beste medarbeiderne – noe som er avgjørende for å få og beholde de beste kundene, avslutter Løvaas.

 

Tekst: Paul Jostein Aune / Næringslivsavisa


Henter møter...