• Stian Ward Bugten i Nonspace. Foto: Hanne Ness Stian Ward Bugten i Nonspace. Foto: Hanne Ness

Merkevarebyggerne

Nonspace har nylig tatt en dose av medisinen de foreskriver til sine kunder og rebrandet seg selv som selskap.

- Det er jo det vi skal være gode på, da, gliser Stian Ward Bugten, som er kreativ leder og medgründer i merkevarebyrået Nonspace på Nyhavna.

Selskapet oppstod da Stian og de to medeierne bestemte seg for at ANTI Bergen og ANTI Trondheim slår seg sammen og bytter navn til Nonspace® på tampen av fjoråret. I dag er de 18 ansatte fordelt på elleve i Trondheim og sju i Bergen. Dette er også hovedmarkedene, selv om de jobber både nasjonalt og internasjonalt for kundene sine.

Kjernen

Kommunikasjonsbransjen har endret seg mye fra markedsføring gjennom ren reklame, til at produkt, merkevare og design henger mye tettere sammen.

- Det er mange fasetter med kommunikasjon, men: hvis du ikke har kjernen i merkevaren og vet hva du står for, så er det vanskelig å skape den rette kommunikasjonen som bygger merkevare. Det Nonspace fokuserer på, er å bygge og styrke merkevaren gjennom ulike metoder og teknologier. Dette gjelder enten det er en etablert merkevare som skal gjennom en endring, eller om det er for eksempel en start-up eller scale-up som skal bli til en merkevare folk klarer å relatere seg til.

- Kanalene har blitt mange flere de siste årene?

- Utvilsomt. Det betyr også at det er mange flere hensyn å ta. Enkelte kanaler som er viktige for noen er mindre viktige for andre. Historisk sett har en god del merkevarer hoppet på nye plattformer fortløpende, og åpnet mange kontoer uten egentlig å tenke på hvem til skal treffe eller om de har en organisasjon som er rigget for det[SWB2] . Det kan være positivt at møtepunktene for merkevaren blir flere, men det kan også bidra til en utydeliggjøring.

Grunnleggende spørsmål

Kreativitet funker fortsatt, ifølge Stian. Å være synlig ofte og på flere plattformer fungerer også fortsatt. Ikke dermed sagt at man bygger merkevaren sin på de rette premissene i alt man gjør, selv om man er veldig synlig, påpeker han. Det er noen grunnleggende spørsmål man må være i stand til å besvare.

- Hvordan er employer brandingen vår? Hva står vi for? Hvordan beskriver vi oss selv? Hvordan forklarer vi det vi gjør? Hvordan ta en posisjon som gjør at vi skiller oss ut? Dette gjør at merkevaren er tett knyttet opp mot forretningsutviklingen, forklarer han.

- Apropos å skille seg ut: hva skiller Nonspace fra andre reklame- eller kommunikasjonsbyråer i regionen?

- Vi er alle ganske like, men Nonspace jobber kanskje på en litt annen måte og kommer ofte tidlig inn i strategiarbeidet hos kundene våre med merkevareperspektivet. Jeg tror kundene ser at vi har lyktes godt med å bygge og kommunisere tydelige merkevarer for andre, noe som blir stadig viktigere for markedet. Det er så mye innhold der ute. Alle klarer å skrive en artikkel eller knipse et bilde av hverdagen og dele det på sosiale medier.

 Les hele saken i Midtpunkt nr2/2023!