Meny
 
 
  • Iris og Eivind Aune er gründerekteparet som startet i det små, og som nå gjør god butikk med stadig økning i omsetning for Jentene på Tunet. Iris og Eivind Aune er gründerekteparet som startet i det små, og som nå gjør god butikk med stadig økning i omsetning for Jentene på Tunet.

Søt suksess i Selbu

Det bobler av kreativitet og skaperglede i sjokoladefabrikken til Iris og Eivind Aune. Nå tar de Jentene på Tunet til nye høyder.

Internasjonale priser i ryggsekken, og nå sist en finaleplass i prestisjetunge Det Norske Måltid som er en årlig kåring av de beste mat- og drikkeproduktene i Norge. Utvidelser på fabrikk og i gårdsbutikk, nye konsepter, samt en pop-up butikk i Trondheim, og 500 forhandlere Norge rundt.

Europas beste

Daglig produseres over 10.000 deilige biter sjokolade med ulike smaker i Selbu i førjulstida. I april mottok bedriften hele 8 priser for sjokoladen sin under årets International Chocolate Awards, også omtalt som sjokoladens "oscarutdeling". Blant dem var prisen for Europas beste fylte sjokoladebit. Denne sjokoladebiten sendes nå til verdensfinalen.

-          Jeg blir nesten litt rørt når jeg tenker på det, men det er jo bare så enkelt som at vi liker å jobbe og ha det gøy, smiler Iris Aune, kokken som ble sjokoladeutvikler for Jentene på Tunet.

Sammen med ektemannen Eivind har hun på få år bygd opp selskapet til å bli en av de største private arbeidsgiverne i bygda.

I 2015 kom tanken om å produsere sjokolade for salg, som en attåtnæring til kurs og konferansesenteret Selbutunet. Responsen var fantastisk, og fra å ha to forhandlere, Mathallen i Trondheim og Selbu Husflid, er tallet nå tresifret. Siden oppstarten av sjokoladeeventyret har etterspørselen bare gått én vei.

-          Vi brenner for det vi gjør, og vi gjør det ordentlig. Det er alltid plass til folk som er dyktige, og det er alltid noen som vil spise sjokolade hver dag. Vi er med så lenge vi kan lage vårt kvalitetsprodukt med gode råvarer, sier Eivind.

Han står for salg og økonomi, mens Iris er den kreative, og sammen utvikler de konsept og smaker. De har også med seg et solid team av ansatte som alle har sin del av æren for selskapets suksess.

Nå tester de også ut et helt nytt produkt, nemlig gelato. 

-          Dette er ikke en typisk gårdsis med masse egg, men en sunnere og friskere variant med mye smak. Den serveres litt kaldere enn vi nordmenn er vant til, så det blir en helt annen smaksopplevelse, forteller Iris.

Øker i omsetning og kvadratmeter

5 år på rad har bedriften doblet sin omsetning, og ble i år kåret av Dagens Næringsliv til Gasellebedrift. Fra å starte i det små på 140 kvadratmeter, rår ekteparet nå over 2.000 kvadratmeter med areal på heimplassen i Selbu. Der produserer de sin sjokolade og gelato, har gårdsbutikk og kafé, samt inviterer bedrifter og andre som ønsker en opplevelse litt utenom det vanlige. Jentene på Tunet har dessuten åpnet en ny pop-up butikk på City Lade som har utsalg tre dager i uka fremover.

-          Vi ønsker at folk skal få ta del i sjokoladeopplevelsen vår, og tror at vi her i Selbu har lyktes i å skape en atmosfære til inspirasjon for de som besøker oss. Å drive forbrukeropplæring er en del av jobben vår, med et budskap om at vi må bli flinkere til å nyte og sette pris på kvalitet. Vi tilsetter minimalt med sukker, og bruker heller fruktpureer, nøtter og andre næringsrike tilsetningsstoffer for å skape de gode smakene, forteller Iris.

Bærekraftig produksjon

Jentene på Tunet vil være et alternativ til industrielt produsert sjokolade, og er, i likhet med mange andre, opptatt av å drive bærekraftig. 

-          90 prosent av verdens kakaoproduksjon foregår på små gårdsbruk som er mindre enn 50 dekar. Vår leverandør Valrhona inngår blant annet langsiktige kontrakter med mindre kakaobønder som gjør at de kan investere og har sikkerhet i det de jobber med. Bøndene, som ofte er kvinner, får også en premium-pris for sine leveranser slik at de kan sende barna på skole og dermed unngår de samtidig barnearbeid. Hele verdikjeden er transparent og blir godt ivaretatt, og det har vært viktig for oss med hensyn til valg av leverandør, sier Eivind, som tilføyer at det er god butikk i god bærekraft.

-          Alle ledd i verdikjeden får noe igjen, alle tjener på det, samtidig som forbruker får et bedre produkt. Vi jobber også etter en nullsvinn-visjon, og kaster minimalt.

Utlandet neste

Mange kunder og forhandlere har blitt gode ambassadører for Jentene på Tunet, eller sjokoladefrydevangelister, som ekteparet Aune kaller dem. En av dem er tidligere statsminister Erna Solberg. 

-          Tidligere i år fikk vi besøk av Erna Solberg og en delegasjon som fikk være med i produksjonen og høre vår historie her i Selbu. I 2018 var hun på statsbesøk i Japan, der hun møtte den nå avdøde statsminister Shinzo Abe. Med seg på turen den gangen kunne hun hatt mange gode eksportartikler fra Norge, men hun valgte å gi sjokolade fra Jentene på Tunet i Valentinsgave til Abe.  På besøket i år fikk vi et bilde fra overrekkelsen av Sjokoladefryd i Japan. Klart det varmer, smiler Eivind.  

 

Med fantastiske salgstall og bred distribusjon i Norge er spørsmålet om eksport ikke til å unngå.

Blir det neste milepæl?

-          Vi har jo hatt noen henvendelser, men på grunn av den store pågangen har vi ikke hatt tid til å gjøre noe særlig rundt eksport, før nå. Men over nyttår blir Jentene på Tunet å finne i Meny-butikker i Danmark, i tillegg har vi en etablert forhandler på Island. Det neste vi ser på er Storbritannia, men vi kommer neppe til å oversette sjokoladenavnene til engelsk. Det ville nok ikke blitt så proft, humrer Eivind Aune – den eneste «gutten» i Jentene på Tunet. 

Aller først skal imidlertid jula 2022 avvikles og det er travle tider i Selbu.

-          Jula er en viktig tid for oss som er i denne bransjen. Her vil jeg avslutningsvis rette en stor takk til lokalt næringsliv som støtter oss og sprer Sjokoladefryd til kunder og ansatte til jul – velkommen til Selbu, sier Eivind med et ydmykt smil.

 


Henter møter...