Meny
 
 
  • Skifter navn til Verizon Media, men beholder merkevaren Yahoo! Daglig leder Kim Omar Johansen og utvikler Jon Marius Venstad kjører en omgang fussball. Skifter navn til Verizon Media, men beholder merkevaren Yahoo! Daglig leder Kim Omar Johansen og utvikler Jon Marius Venstad kjører en omgang fussball.

Verizon inntar Trondheim

Den amerikanske teknologikjempen Verizon Communications kjøpte for et drøyt år siden opp internettutvikleren Yahoo for 4,5 milliarder dollar. Hva betyr det for Trondheimskontoret til Yahoo?

- Vi har hatt avdeling her siden 2003. Den største forskjellen er nok at vi skifter navn til Verizon Media. Utover det så kommer vi i all hovedsak til å utføre de samme oppgavene som tidligere. Men vi går spennende og utfordrende tider i møte, sier daglig leder Kim Omar Johansen.

Nye eiere og navneskifte til tross – merkevaren Yahoo! kommer til å bestå.

- Den skal ikke rokkes ved. Den er særdeles godt innarbeidet, legger han til.

 

Lager globale løsninger

Plattformen Yahoo er kanskje mest kjent for sin nettportal, søkemotor, nettkatalog, nyhetsaggregator og lignende. I Skandinavia er ikke Yahoo sin posisjon veldig framtredende, men i Asia og USA er plattformen markedsledende med over 1 milliard brukere. Mye av programvaren og teknologien som ligger i bunn for alle tjenestene globalt, blir imidlertid utviklet nettopp her i Trondheim.

- Geografi er helt underordnet i denne sammenhengen. Oppgaven vår er å bygge digitale produkter som er så raske, sømløse og brukervennlige som mulig. Maskinlæring og kunstig intelligens er to områder som vi har tung kompetanse i her på Trondheimskontoret, sier han til Midtpunkt.

- For brukerne betyr det lite hvor løsningene er utviklet så lenge de fungerer godt?

- Akkurat, legger Johansen til.

Etter at Verizon kjøpte opp Yahoo har det skjedd betydelige omstruktureringer i selskapet. Signalene som Trondheim har fått fra hovedkontoret i USA, er imidlertid svært positive.

- Vi har som målsetting å oppbemanne med 10-15 prosent i løpet av 2019, forklarer Johansen.

 

Satser på Trondheim

Nærheten til NTNU er mye av årsaken til at de gamle eierne valgte å etablere avdeling i byen for snart 16 år siden. Johansen mener det er av samme grunn at Verizon-konsernet ønsker å opprettholde og satse på Trondheim framover.

- Vi er en utpreget kunnskapsbedrift. Kapitalen vår er hodene til de ansatte. Når vi trenger påfyll av relevant arbeidskraft så har vi Norges best kilde nesten rett utenfor døren vår. Og det vet beslutningstagerne i Verizon godt.

- Andelen ansatte med bakgrunn fra universitetsmiljøene i Trondheim er høy?

- Absolutt. Jeg vil anslå at 90 prosent av de 30 som jobber her har vitnemål eller bakgrunn fra NTNU, forklarer han.

- Gjør Trondheim seg fortjent til tittelen Norges teknologihovedstad?

Johansen tar en kort tenkepause.

- Både ja og nei. Vi utdanner de beste teknologene i Norge, men vi er ikke flinke nok til å beholde de etter endt utdanning. Her må NTNU, næringslivet og Trondheim bli flinkere til å trekke i samme retning.

- Vi snakker brain drain?

- Ja, i hvert fall til en viss grad. Potensialet til regionen er stort, men da må det jobbes enda bedre for å sikre at verdiskapingen forblir her, og ikke forsvinner sørover eller ut av landet, sier han.

 

Ingen fasit

- For tiden driver jeg og jobber med et prosjekt som heter Vespa. Veldig kort forklart så er det en offentlig tilgjengelig søkemotor i skyen, sier Jon Marius Venstad mens han setter kula lekent i mål forbi sjefen sin. Fussball i kantina er en analog adspredelse i en digital arbeidshverdag.

Han har jobbet i virksomheten siden 2016. I motsetning til mange av de andre har han ikke ingeniørbakgrunn. CV-en hans er imidlertid sterk. For å si det mildt.

- Jeg har en master i matematikk og en doktorgrad i fysikk. Disipliner som ikke er direkte relatert til det vi driver med, men programmering er noe jeg har drevet med nesten hele livet, forklarer Venstad.

- Hva er grunnen til at du havnet her?

- Hovedsakelig fordi jeg ønsket meg en arbeidsplass med interessante arbeidsoppgaver. Et sted der du får løse komplekse problemstillinger. Bli utfordret, rett og slett, sier han til Midtpunkt.

Johansen er glad for å ha Venstad med på laget i Trondheim.

- Den formelle bakgrunnen er egentlig litt underordnet. Vi ser på resultater. Kan personen løse de oppgavene som han eller hun får på en god måte? Det finnes ingen fasit når vi rekrutterer, avslutter daglig leder Kim Omar Johansen i Verizon Media.

 

Verizon Media, avd. Trondheim

- Omsatte for cirka 53 millioner kroner i 2018

- 30 ansatte per april 2019

- Trondheimskontoret til Yahoo ble etablert i 2003

- Skifter nå navn til Verizon Media etter at Verizon Communications kjøpte opp Yahoo for 4,5 milliarder dollar

- Avdelingen i Trondheim har tung kompetanse på maskinlæring og kunstig intelligens


Henter møter...