Meny
 
 
  • Uformelt miljøsamarbeid i Midtbyen. Fra venstre: Olve Aarhaug, regionleder ettermarked i Bryn Byggklima; Morten Lien, daglig leder i malerbedriften MTG; Vidar Nymo, prosjektleder i K.Lund; Johan-Otto Oldernes, eier/daglig leder i Etto Bygg og Øyvind Sand fra Vintervoll. Uformelt miljøsamarbeid i Midtbyen. Fra venstre: Olve Aarhaug, regionleder ettermarked i Bryn Byggklima; Morten Lien, daglig leder i malerbedriften MTG; Vidar Nymo, prosjektleder i K.Lund; Johan-Otto Oldernes, eier/daglig leder i Etto Bygg og Øyvind Sand fra Vintervoll.

Bærekraftige håndverkere

Fem av Trondheims ledende håndverksbedrifter har innledet banebrytende nytt miljøsamarbeid i Midtbyen.

 

Håndverksbransjen i Trondheim kommer nok til å være avhengig av bilen som frakt- og framkomstmiddel i overskuelig framtid. Men det er lov til å tenke nytt og alternativt.

Og det gjøres det absolutt rundt møtebordet i Olav Tryggvasons gate 6, der lederne for fem av de største håndverksbedriftene innen elektro, bygg- og anlegg, maler, ventilasjon og rørlegger er samlet.

Den totaltekniske gruppen samarbeider mot samme mål: å levere tjenester til næringsbygg i Midtbyen og omegn på mer en miljøvennlig og kostnadseffektiv måte samtidig som de minimerer bruken av bil.

- Vi er en uformell sammenslutning som trekker i samme retning. Samarbeidet har base her nederst i Olav Tryggvasons gate, sier Olve Aarhaug, regionleder ettermarked i Bryn Byggklima AS, til Midtpunkt.

Driftsutgiftene deles mellom de fem aktørene.

Har vokst

I starten av 2020 skrev Midtpunkt om Bryn Byggklima som nettopp hadde begynt å ta i bruk kraftige elsykler i forbindelse med jobboppdrag i midtbyområdet (se faksimile).

- Dette er helt perfekt for oss. Vi har eget lager i bakgården og sykkelparkering i en gammel stall, fastslo Aarhaug offensivt den gangen.

Vi spoler kjapt fram tre og et halvt år. I dag har Aarhaug fått med seg rørleggerbedriften K. Lund AS, elektrikerne i Vintervoll AS, Etto Bygg AS og malerfirmaet MTG AS på laget.

- Håndverksfagene i Trondheim følger med på hverandre og snakker sammen. Da vi ble spurt om vi ville bli med på satsingen, var vi ikke tunge å be. Dette er spennende, sier Øyvind Sand, som er Vintervolls representant i samarbeidet.

Vidar Nymo, prosjektleder i K. Lund, er enig.

- Vi er lokalisert på Tempe, men å ha en ekstra base her i Midtbyen er ikke bare miljømessig fornuftig. Vi og kundene våre i sentrum sparer også både tid og penger, sier han til Midtpunkt.

- Hva med gutta (og damene) på gulvet. Hva tenker de om ordningen?

- For de aller fleste er dette null problem, sier Nymo og kikker mot de andre rundt bordet.

Det later til å være konsensus.

- Jeg tror mange er glade for å slippe å styre med bil i bykjernen, legger Sand til.

Skalerer aktiviteten

Til sammen teller de fem virksomhetene om lag 600 ansatte i Trondheim og har hovedkontorer fra Tungasletta og Leangen, til Tempe og Fossegrenda.

Hvor mange som jobber bilfritt fra den felles basen i Olav Tryggvasons gate, avhenger av oppdragsmengden hver enkelt bedrift har i og rundt bykjernen.

- Det er lett å skalere opp og ned. Dersom vi har store oppdrag i sentrum, så forflytter vi en del av aktiviteten vår hit ned. Vi er fleksible, forklarer Johan-Otto Oldernes, eier og daglig leder i Etto Bygg.

Morten Lien, daglig leder i malerbedriften MTG, mener større nærhet kan gjøre det lettere å konkurrere på anbud.

- Det tydeliggjør at vi og de andre her er villige til å tenke framtidsrettet rundt bærekraft og miljøspørsmål, mener han.

Alle de fem virksomhetene er lærlingebedrifter.

- Er dette positivt for rekrutteringen til fagene?

- Det påvirker i hvert fall ikke i negativ retning. Lærlingene er framtidens fagarbeidere, og de tenker nok litt annerledes enn vi som sitter rundt bordet her, smiler Lien.

Å tilpasse seg

Ikke uventet samarbeider de fem håndverksbedriftene tett med store eiendomsbesittere og utviklere i midtbyen som EC Dahls Eiendom, Koteng, Statsbygg og Entra – for å nevne noen.

- Hva tenker disse om den totaltekniske gruppen dere har fått på plass her i Olav Tryggvasons gate?

- Signalene derfra er positive. I forbindelse med mange prosjekter er det rett og slett ikke nødvendig med bil. Vi har fasiliteter, lagermuligheter og logistikk både her og ute hos kundene. Det handler helt enkelt om å tilpasse seg en ny arbeidshverdag, avslutter Aarhaug, regionleder i Bryn Byggklima.

Tekst og foto: Jan-Are Hansen

 


Henter møter...