Meny
 
 
  • Vokser med vann. - Vi skal bli et førstevalg på profilering i Midt-Norge, og vokse sammen med kundene våre, sier familien Falk-Larssen. Tekst og foto: Kenneth Stoltz Vokser med vann. - Vi skal bli et førstevalg på profilering i Midt-Norge, og vokse sammen med kundene våre, sier familien Falk-Larssen. Tekst og foto: Kenneth Stoltz

Selger Jonsvann for millioner

Familiebedrift gjør suksess med eget tapperi.


I et næringsbygg av nyere dato på Kvenildmyra er Midtpunkt invitert på besøk til et nytt medlem i Næringsforeningen, og blir tatt vel imot når vi entrer Falk Nordics kombinerte kontor, produksjonslokaler og showroom.

Begynte med vin

Vi tar en kaffeprat i det lyse showroomet som bugner av profilartikler i alle tenkelig farger og fasonger. I tillegg til tradisjonell kontorrekvisita, sveiper blikket over kleskolleksjoner, eksklusive glassmagasinvarer og et bredt utvalg av vin med litt annerledes etiketter.
- Falk Nordic er en liten familiebedrift som begynte med vingaver i bedriftsmarkedet i 1996, forteller eierne Tine Bjærum Falk-Larssen og Stein Falk-Larssen til Midtpunkt.
Det startet ved spesialtappelinja på Vinmonopolet i Stiklestadveien, der de så en nisje i grafisk design og etikettering for kunder som vil ha vinflasker med egen etikett, logo eller lignende. I dag sender bedriften ut ca. 30.000-40.000 flasker vin rundt juletider.
- Vin som firmagave er fortsatt populært, men det er en sesongbetont vare, på linje med en del matgaver som også er i sortimentet. Vi må bare presisere at vi ikke selger vin – vi setter kun på nye etiketter, designet for bedriftskundene våre, smiler Tine.
- Hovedtyngden av kundene våre har vært på østlandsområdet, for det er der hovedkontorene ligger og beslutningene tas. Men nå skal vi vokse i Trondheimsregionen, sier Stein.

Ny generasjon på vei inn

Etter noen år som har bydd på både opp- og nedturer er Falk Nordic en bedrift preget av pågangsmot og friske ideer. Nye produkter og mer arbeidskraft i bedriften bidrar til at fokus nå rettes mot vekst og utvikling.
Virksomheten har et generasjonsskifte på gang: inn kommer sønnen Andreas med en fersk bachelorgrad i markedsføring og logistikkledelse i bagasjen. Datteren Christine jobber deltid ved siden av regnskapsstudiene på BI, og er også en sterk pådriver for satsingen i profilmarkedet. Selskapet budsjetterer med en omsetning rundt fire millioner kroner i år, med ambisjon om å vokse relativt raskt til 10-15 millioner. Landets kanskje beste drikkevann er en nøkkelfaktor i strategien.
- Vi produserer vann fra Jonsvatnet som vi leverer til hele landet under vår egen merkevare Jonsvann, forteller Andreas mens han viser vei gjennom den grafiske avdelingen og til et eget tapperi der paller med ferdigtappede vannflasker i ulike størrelser står klare til å bli sendt ut til kundene.
Kvaliteten i byens drikkevann står ikke noe tilbake for kildevann som selges på flaske i butikken, mener familien, som begynte med tapping av Jonsvann i 2012. Produksjonen kontrolleres jevnlig av Mattilsynet.
- I hvilke volumer produserer dere Jonsvann på flaske?
- Vi produserer på bestilling fra virksomheter, og det kan være alt fra 100 flasker til 30.000-40.000 flasker i en ordre. En typisk bestilling er gjerne 1.000 flasker til en bedrift som skal på en messe eller arrangere en konferanse. Vi skal ikke ut på dagligvaremarkedet med dette produktet, sier Stein Falk-Larssen.
- Hvor stor del av omsetningen kommer fra Jonsvann?
- Per i dag ligger det på et par millioner kroner, tenker jeg, men investeringene vi har gjort legger til rette for økt produksjon, forsikrer Stein.
- Hva koster det hvis jeg skulle bestille, la oss si et par tusen flasker Jonsvann med min egen etikett til en konferanse?
- Rundt en tier per flaske, litt avhengig av volum og grafisk jobb, sier sjefstapperen i familien.

Mer enn penner og minnepinner

Det er primært yngstemann som nå skal ut og selge seg inn til bedriftsmarkedet i Midt-Norge. Falk Nordic har nærmere 45 leverandører, og Andreas mener det er viktig å kjenne og gå god for produktene de selger.
- Jeg merker at det er mange bedrifter som ikke har fått mye hjelp på profilering og hvordan de skal bli mer synlige.
- Hvor stort er markedet dere opererer innenfor?
- Det er en ganske stor bransje. Den største aktøren omsetter vel for rundt 300 millioner kroner. Og så finnes det en stor underskog av bedrifter som vår. Det totale markedet tipper nok over en milliard kroner, anslår Andreas.
- Hvordan skal dere skille dere ut på dette markedet?
- Vi har en del merker som skiller seg ut fra det mange andre har. Skal du ha for eksempel ti dunjakker fra Patagonia og få brodert inn navnene på medarbeiderne, fikser vi det, sier Andreas, som innrømmer at han alltid har vært utstyrsfokusert og opptatt av merker og produkter fra han var liten gutt.
- Hva er de heteste trendene i profilmarkedet nå?
- Accessories til menn og kvinner kommer veldig sterkt nå i profilmarkedet. Dette segmentet har vokst enormt i Sverige, de ligger stort sett litt foran oss. Samtidig er det mye nytt av muligheter på penner og strøartikler, forklarer Andreas.
Aller mest populært er det kanskje med Powerbanks akkurat nå, ikke minst på grunn av Pokemon Go, som sluker batterikapasiteten til mobilen.

 


Henter møter...